Veckans tematrio från Lyrans noblesser anknyter till nyligen timade mors dag. Såhär lyder veckans utmaning:
Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!

Det slår mig genast att mödrar är någonting som det finns gott om i litteraturen. De är rent av så många att det blir svårt att välja. Fast det gör det förstås bara än roligare att glida runt bland alla bloggare som antagit utmaningen.

Min trio får börja hos Billes mor i den lettiska författaren Vizma Belševicas böcker Bille, Bille och kriget och Billes sköna ungdom. Jag har skrivit om dem förut, men vill nu särskilt lyfta fram modern. Hon är en förskräckligt dålig mor, inte elak men uppenbart oförmögen att se dottern som en människa med egna behov. Ändå är denna mor samtidigt en människa med moralisk resning och kraft. Det är ett komplext porträtt som stannar länge hos läsaren. Att romanerna ifråga har starka självbiografiska inslag gör det än mer imponerande att modern fått bli så komplicerad och så djupt mänsklig, utan att släta över hur dåligt hon fungerar som mor.

Som andra exempel väljer jag en mor som också ger sitt barn en svår situation, men i det fallet av ett övermått av kärlek och en oförmåga att hantera omvärlden. I Löfte i gryningen av Romain Gary möter man denna mor, en blandning av villkorslös kärlek och fullkomlig mardröm, och sonen som hon driver hårt mot framgång. Hon kunde varit en karikatyr, men skildringen är så kärleksfull att man inte kan låta bli att tycka om henne. Samtidigt tror jag alla läsare skakar på huvudet och känner medlidande med sonen. Det är också ett komplext och mycket läsvärt modersporträtt.

Till slut återvänder jag till en bok som jag nämnt i samband med en annan tematrio, Varför kom du inte före kriget av Lizzie Doron. Bokens huvudperson är berättarjagets mor, en förintelseöverlevande som försöker skapa ett liv tillsammans med dottern i Tel Aviv. Personen är över lag mycket intressant, och det är en stark bok, men även relationen mellan mor och dotter går in i läsarens medvetande och stannar där.